Sunday, May 13, 2012

ADAB DALAM MENGHORMATI GURU-ikim.fm

Ya Allah..kau muliakan lah para guru dan masyaikh kami sebagaiman pesan guru kami...

ADAB DALAM MENGHORMATI GURU-ikim.fm

Disampaikan oleh Murabbi tercinta, Syeikh Muhammad Nuruddin.

Mutiara kata dari syeikh yang sempat saya catat:

1-Kenalilah hak seorang guru, hak ini tidak pernah luput

2-Seseorang guru itu akan terasa hati apabila mendengar kata-kata dari anak muridnya seperti : ''Dia dulu pernah jadi guru ana'' atau ''ana pernah mengaji dengan beliau''

3-Ibu bapa bawa jalur kebahagiaan kita di dunia,manakala guru pula membawa jalur kebahagiaan buat kita untuk ke akhirat.

4-Sungguhpun Nabi SAW adalah guru, baginda juga adalah pemimpin yang tidak pernah memisahkan politik dengan agama.

5-Ulamak antara orang yang pernah mendapat doa dari Rasulullah saw dengan doa baginda: ''Allahummarham Khulafa'' yang bererti : ''Ya Allah rahmatilah para khulafa' ''

6-Dengan orang ramai bukan sahaja kita belajar ilmu tetapi ''ahwal'' seperti cara pemakaian guru, cara makan dan lain-lain.

7-Tidak ada karamah yang paling tinggi Allah beri kepada seseorang melainkan ISTIQOMAH.

8-Sifat Wali: 1)Berbakti & taat kepada Allah 2) Mendapat perlindungan dari Allah.

9- Sifat guru yang mursyid itu: 1) Mempunyai ilmu mantap 2) Mempraktikkan dan mengamalkan ilmunya 3)Berdakwah

10-Hormati guru bukan kerana kedudukan, kemuliaan atau kerana berkepentingan kerana bila mana kita menghormati seseorang guru itu kerana berkepentingan tertentu apabila kepentingan itu sudah tidak ada, maka kita tidak lagi menghormati guru.

11-Tanda berbakti kepada agama itu adalah dengan berbakti kepada guru.

12-Membuka pintu kereta untuk guru adalah sebagai tanda takzim memuliakan guru walaupun apa-apa yang dilakukan untuk guru itu kecil, mahupun sederhana, ada ganjaran di sisi Allah.

13-Peluang hidup yang diberi pada kita hanya sekali , apabila peluang itu berakhir, maka akan terputuslah amal kebaikan kita. Oleh itu, jalur kebaikan kita bersambung dengan adanya anak-anak murid kita apabila mereka mengamalkan ilmu yang kita ajarkan kepada mereka.


14-Seorang guru itu perlulah mempunyai sifat menyebarkan ilmu dengan tulus niat kerana Allah serta menjadi Qudwah Hasanah buat anak-anak didiknya supaya jalur kebaikan tersebut dapat berterusan.

p/s: alhamdulillah saya sudah semakin mengerti mengapa guru saya, Ustaz Muhadir Bin Haji Joll mengharamkan kami memanggil beliau dengan gelaran ''bekas guru''.Kata ustaz tiada sempadan pemisahan hubungan anak murid dan guru tambah-tambah lagi guru yang mengajar agama. Hubungan ilmu kadangkala lebih erat dari hubungan darah=)

Sollu 'alan nabiyy! (,'')

سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمدلله ولا إله إلا الله والله أكبر

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تسلی



1 comment:

Post a Comment