Friday, May 4, 2012

2012

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

As-Salam... Sebenarnya seperti ingin menyorok dalam gobok. Ya Bawah gobok ada kotak, di dalamnya tersembunyi satu kotak. Di bawahnya ada tempurung. Di bawahnya ada katak menyorok (lebih kurang begitulah lagu Malique dan Jamal Abdillah)... pokok pangkal pengakuan hari ini ialah - saya sudah terlalu lama abaikan blog. Padahal menulis blog/membaca blog adalah salah satu hobi saya. Saya kira sudah lama tidak mencoretkan sebarang cerita. Alasan saya? Biasalah. Tidak perlulah saya terangkan. Sebenarnya ada banyak kerja tertangguh. Dan apabila tertangguh, jadi bertimpa-timpa apabila hari berganti hari.

Ini merupakan entri pertama saya untuk tahun 2012. Setelah 1/3 tahun barulah saya punya kekuatan untuk menulis disini. Alhamdulillah....semakin lama saya semakin dapat mebiasakan diri ditempat kerja baru setelah 8 tahun saya di Kluang, Johor. Pastinya tinggal bersama keluarga dan merantau di tempat orang setelah sekian lama merupakan sata pengalaman yang berbeza dalam hidup saya. Saya mulakan 2012 dengan satu azam,semangat baru dan penuh kegembiraan, bukan kerana gembira meninggalkan Kluang,apatah lagi meninggalkan rakan-rakan tersayang yang selama ini banyak mewarnai hidup saya... Ya Allah...terasa rindu ini semakin kuat. Apabila mengenangkan kembali tahun pertama saya merantau ditempat orang seorang diri, air mata saya mengalir kerana berasa terlalu kerdil, kerana merasakan bahawa saya ini tiada daya upaya, tiada kekuatan melainkan dari yang Esa. Kerinduan pada keluarga tersayang dan kesusahan dan yang diberi, memaksa kita kembali pada yang Esa. Dan itulah hikmah disebaliknya. Kalau bukan kerana air mata ini, kalau bukan kerana perasaan kerdil dan kesusasahan ini, mungkin pengharapan saya dan perasaan rendah hati itu hampir tiada. Pergantungan sepenuhnya kepada Allah sebagai Rabb tidak mencukupi… kerana secara fitrahnya manusia yakin Rabb (Allah, Tuhan) itu ada. Kalau dalam kesusahan, pasti terkeluar dari mulut mereka yang mendakwa tidak percaya kepada Tuhan sekalipun “Oh Tuhan tolonglah aku” Mempercayai Tuhan adalah fitrah manusia, jadi usah lari darinya. Malah Allah berfirma di dalam Al-Quran. Di surah Ankabut ayat 61, bahawa manusia yang kufur sekalipun ketika ditanya, siapa yang menciptakan bumi ini, mereka tetap akan menjawab Allah. Apa bezanya dengan kita ,jika kita percaya Allah mencipta bumi dan alam tetapi kita tidak ada keyakinan melebihi itu? Mempercayai Allah itu Illah kita ialah menyerah segalanya, mempercayai setiap urusan dan peristiwa yang berlaku, setiap duka dan tawa, setiap rezeki yang disekat atau dimurahkan, adalah sebahagian dari perancangan Allah untuk kita tanpa mempersoalkan dan mengeluh adalah asas Tauwid yang sebenarnya.

Bila dikenang kembali perjalanan hidup saya sebagai seorang guru. Saya memulakan tugas sebagai pendidik usai pengajian di UPM, Serdang. Sekolah pertama saya berkhidmat adalah SMK Tengku Aris BEndahara, Kluang selama 7 tahun. Walaupun saya pemegang Bacelor Perakauan dengan Pendidikan saya diberi tanggungjawab untuk mengajar subjek Pengajian Perniagaan. Awalnya saya rasa agak tidak yakin untuk mengajar subjek yang banyak dengan fakta, huraian dan contoh tetapi saya tidak kisah kerana ia masih dalam bidang pendidikan. Mungkin ada diantara mereka yang kurang memberi perhatian ketika saya mengajar tetapi saya anggap itu perkara biasa. Setiap guru pasti akan mengalami masalah yang sedemikian. mengajar pelajar yang sudah matang memang menyenangkan. Tetapi ada yang mencabar saya dengan soalan-soalan yang sukar dan saya tidak marah sebaliknya saya anggap itu satu cabaran untuk saya memberikan yang lebih baik. Saya anggap pengalaman itu sesuatu yang manis. Dalam masa yang sama, saya dapat belajar benda yang baru. Sekarang saya sudah tidak mengajar lagi subjek PENGAJIAN PERNIAGAAN. Oh Tuhan...saya benar-benar rindukan subjek ini yang sudah sebati dengan jiwa saya. Saya rindu nak mengajar menyediakan modul, latihan dan soalan ramalan untuk subjek ini. tapi saya sudah tidak dapat merasainya lagi. Apabila saya melihat di "Live Traffic Feed" masih ramai lagi pelajar-pelajar yang mahu mencari nota dan latihan Pengajian Perniagaan dan ini membuatkan saya terharu. Maafkan saya. Maafkan saya. Maafkan saya.Hanya setakat itu yang mampu saya.Ingin saya jelaskan disini,saya tidak lagi memperbaharui nota dan latihan PENGAJIAN PERNIAGAAN kerana kini saya bertugas di sekolah baru dan tidak lagi mengajar subjek ini dan sudah semestinya saya juga banyak terlibat dengan komitmen lain di sekolah baru tempat saya bertugas. Terima kasih kepada semua yang menghargai dan menggunakan nota dan latihan saya yang tidak seberapa, walaupun saya sedar masih banyak terdapat kelemahan dan kekurangan.

Kini saya bertugas di salah sebuah Sekolah Kluster Kecemerlangan di daerah Kulim. Di sini saya mengajar subjek ICTL. Makin lama saya makin suka ajar subjek ini.Sekurang-kurangnya saya dapat mebantu pelajar tentang penggunaan teknologi iaitu bagaimana cara meggunakan computer, internet, web dan sebagainya. Walaupun subjek ini merupakan subjek baru bagi saya tetapi sejak dahulu lagi, saya suka mencuba benda baru. Tidak kisahla mengajar subjek apa pun dan walaupun bukan opsyen saya yang pasti, saya memang suka mengajar dan itu sudah menjadi minat saya sejak dahulu lagi. Sebenarnya saya masih lagi cuba membiasakan diri di tempat baru. Semuanya serba baru bagi saya. Memang agak sukar, tapi saya yakin lambat laun saya pasti biasa dgn keadaan dan persekitaran di tempat baru saya.Berkenaan tentang diri saya,dari dulu sampai sekarang.... kalau saya suka orang, saya tak pergi pada dia... saya tengok dari jauh jer... sebab saya tak pandai berborak, tapi saya suka senyum... jadi, buat kengkawan baru disini... walau kita jarang cakap, tapi saya tetap sayang kamu semua :D. Saya sering mengingatkan diri saya hanya dengan senyuman, masalah boleh selesai ! Dasyat sungguh impak dari senyuman rupanya. Mulai saat ini, tebarkanlah senyuman kita kepada sesiapa sahaja kerana senyuman itu adalah sedekah. Berikanlah sebuah senyum yang penuh ketulusan, senyum yang benar-benar timbul dari hati kita. Seberat mana pun masalah yang kita hadapi, maka tetaplah tersenyum. Tetaplah tebarkan senyum kerana senyuman kita itu adalah ubat daripada kesedihan kita. Tertawalah dan tersenyumlah dengan wajar dan ketulusan. Bukan tertawa dan tersenyum seolah-olah menyindir atau bersikap sinis. Tertawa dan tersenyum jangan belebihan kerana terlalu banyak tertawa juga akan mematikan hati. Yakinlah bahawa Allah akan berikan petunjuk dan jalan mengatasi masalah. Tersenyumlah kerana itu adalah tanda keceriaan, bertitik tolak dari rasa suka dan kegembiraan. Tersenyumlah, kerana senyuman adalah kekuatan kita dan tersenyumlah kerana harapan masih ada.

Rasanya sampai disini sahaja saya menulis, mohan maaf andai terdapat kekurangan dan kekhilafan tanpa saya sedari. Saya sedar diri saya bukan siapa-siapa..bukannya insan bergelar,bukannya ustazah,apatah lagi alim ulama'..diri saya hanya insan biasa,seorang hambaNya,seorang guru kepada anak-anak muridku,seorang anak kepada ibubapaku,seorang muslimah yang dikelilingi saudara sedarah, seislam..Saya hanya menulis sekadar luahan seorang hamba,bukan meletak diri sayalah hebat,sayalah sempurna, sayalah yang benar..tapi saya sentiasa merasakan diri saya sentiasa dalam kekurangan..jangan dicela diri saya,andai diri tak sepertimana di penulisan ini. Saya insan yang lemah,menulis untuk pemangkin bagi seorang seperti saya,agar tidak alpa dan leka,agar tidak sombong dan bermegah2,malah, sentiasa membaiki dan memotivasi diri..menjadi hamba, guru, anak, muslimah yang beriman dan solehah..yang sentiasa berpegang pada tali ALLAh,yang menyanjung Rasul, Muhammad S.A.W,yang bersandar Al-Quran dan hadis..cuma saya mengharap hidup ini sentiasa dalam redha ILLAHI, sentiasa dibukakan hati untuk menerima nur RahmatNya,agar diri tidak terus tenggelam dalam dunia yang semakin 'jauh'..marilah sama2 kita cermin diri,muhasabah diri,dan merubah diri,agar hari ini lebih baik dari semalam..


Ikhlas,
Mariana Othman






2 comments:

Ryyn_kiss12 said...

cikgu....mmg bkn setakat bersawang, habis tumbuh semak samun kat sini...hahaha penulisan yang sgt bagus...teruskan menulis cekgu! keep it up!

Anonymous said...

Kak Ana, nice knowing you although it was only few days n few times. You are a very soft spoken person and always smiling.(Cik Ida-SMKS)

Post a Comment