Tuesday, May 11, 2010

Taklimat Pakej





Satu taklimat ringkas tentang pengenalan mata pelajaran pengajian am, pengajian perniagaan,ekonomi, bahasa melayu, sains sukan, sejarah, geografi, dan MUET untuk sejumlah 53 orang pelajar jurusan sastera SMKTAB telah disampaikan oleh ketua-ketua unit masing-masing. Setiap Ketua Unit diberi masa selama 20 minit untuk memperkenalkan, mempromosikan subjek masing-masing. Pelajar kelihatan tenang dan memberi respons yang menggalakkan.

Perkara paling penting yang ditekankan oleh setiap ketua unit ialah format kertas. Untuk mepelajari subjek Pengajian perniagaan, saya menyarankan konsep learning by doing, iaitu memberi tumpuan terhadap tertib iaitu fakta,huraian dan contoh. Pelajar mesti memberi tumpuan terhadap penerangan guru, justeru itulah cara yang paling cekap. Menerusi penerangan guru, sesuatu konsep dapat dikuasai dalam tempoh 10 minit, berbanding dengan pembelajaran seorang diri yang mungkin memerlukan dua hari untuk menguasai konsep yang sama.

Dari segi aplikasi tahap tinggi, ilmu pengajian perniagaan dapat membantu seseorang bekerja di sektor swasta, sebagai eksekutif dalam bidang pemasaran, kewangan, operasi, sumber manusia dan bidang fungsian yang lain di organisasi tempatan dan antarabangsa dalam industri perbankan, hartanah, pengeluaran,perdagangan, telekomunikasi dan sebagainya.selain itu seseorang boleh bekerja di sektor awam sebagai pengurus di jabatan kerajaan dan badan berkanun serta menjadi usahawan yang berwibawa.

Pengajian Pengajian Perniagaan STPM dibahagikan kepada dua, iaitu Pengajian Perniagaan 1 dan Pengajian perniagaan 2. Pengajian Perniagaan 1 meliputi tajuk :
1. PERNIAGAAN DAN PERSEKITARAN
2. FUNGSI PENGURUSAN
3. FUNGSI PERNIAGAAN
4. KEMAHIRAN PENGURUSAN
Manakala Pengajian Perniagaan 2 meliputi tajuk :
1.PERATURAN DAN KEPERLUAN PERNIAGAAN
2.KEUSAHAWANAN
3.KOPERASI DAN ORGANISASI BUKAN BERMOTIF UNTUNG
4.PERNIAGAAN ANTARABANGSA
5.ETIKA DAN TANGGUNGJAWAB SOSIAL
6.KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Perhatikan beza kedua-duanya,kita sudah boleh menentukan perbezaannya.

Maka, mempelajari Pengajian Perniagaan bukanlah sesukar yang disangka! Syaratnya, dengar cakap cikgu, beri tumpuan, dan sentiasalah perbaharui komitmen. SMKTAB teman kecemerlangan anda!

No comments:

Post a Comment