Tuesday, January 1, 2013

SELAMAT DATANG 2013 & SELAMAT TINGGAL 2012 & SEMUA MEMORI....♡♥


Assalamualaikum wbt..

Lama pula rasanya tak menulis di blog saya ini. Nak kata sibuk, tak juga tapi sekarang ni rasa macam tak larat hendak mengadap laptop lama-lama. Boleh dibilang dengan jari berapa kali jer saya membuka laptop sepanjang cuti sekolah ni. Kalau saya buka laptop pun hanya untuk menaip kerja-kerja yang berkaitan sekolah . Semenjak kebelakangan ini, saya lebih selesa hanya online di telefon bimbit sama ada untuk membaca email mahupun mengintai perkembangan kawan-kawan di Facebook. Selebihnya, saya tak sempat buat. Fuuuuh. Nampak gaya macam sibuk sangat-sangat jer, padahal sekarang ni tengah cuti sekolah kan..

Pertengahan November 2012 -Berbalik kepada cerita tentang cuti sekolah ni, sebelum cuti sekolah memang agak sibuk dengan PBS...nak key in.. alahai… menunggu malam bawa ke pagi.. yang nampak... benda tu berpusing2 jer... sabar jerla…walau bagaimanapun Alhamdulillah berkat kesabaran akhirnya semua dah settle. Jadi bila dah cuti sekolah ni kerja saya asyik mengadap tv jer. Nampak gaya macam balas dendam yang dulu-dulu xdpt tgk tv sgt. Sekarang dah terjebak dgn "Adam Mukhriz" n "Ain Hawani" , payah betul lah..asyik rewind jer..x jd keje. Hehe… Terutamanya Adam Mukhriz la yang saya lihat menjadi kegilaan ramai rakan-rakan saya di FB..persoalannya..wujudkah lelaki seperti Adam Mukriz didalam dunia realiti ni ?hehe…

Sebenarnya cuti sekolah kali ni , memang banyak rancangan saya. Ikutkan hati rasa nak pusing-pusing 1 Malaya ni ke utara, selatan dan timur.Walau bagaimanapun, saya hanya sempat ke Perlis, Kuala Lumpur dan Johor sahaja buat setakat ini. Ke Pahang saya masih belum berkesempatan untuk pergi lagi disebabkan terikat dengan program sekolah tambahan pula hujan nampaknya mendominasi cuaca sejak akhir-akhir hujung tahun ini di pantai timur. Jadi hasrat saya sejak mula untuk ke pantai timur yang dirancang awal sebelum ini terpaksa ditangguhkan buat sementara waktu. Hujan itu rahmat Allah, biarpun ada di tempat-tempat lain, Allah menurunkan hujan sebagai bala apabila hujan bertukar menjadi ribut dan taufan. bersyukur kita sebanyak2-banyaknya kerana hujan  di negara ini masih menjadi hujan rahmat, biarpun ada aktiviti yang terpaksa  kita tukar saat akhir bagi mengatasi halangan ini.

Tak apa kalau tidak bercuti pun tetapi kita gantikannya dengan mengeratkan silaturrahim bersama saudara mara, jiran tetangga, sahabat handai dan sesiapa jua yang menjemput kita memeriahkan majlis kenduri mereka. Ini pun sesuatu yang seronok juga. Menyeronokkan orang lain besar rahmatnya. Kita hilang rahmat bercuti, Allah ganti pula dengan rahmat makan kenduri. Pada pendapat saya, kalaupun kita belum ada peluang untuk bercuti sepuas-puasnya lagi tetapi menerima undangan dan meraikan majlis orang lain pun satu aktiviti malahan ia dituntut untuk kita lakukan dan jika kita hanya memikirkan keseronokan diri sendiri dan merasakan urusan orang lain bukan urusan kita, suatu hari nanti kita akan terasa sepi dan tidak diperlukan lagi.  Bagi pengantin baru, saya megucapkan selamat menyambut hari bahagia. Rasanya sampai disini saya berceloteh dan ini merupakan entri paling lama saya hasilkan iaitu pada tahun lepas....hehe...kerana saya mula menaip pada pukul 11.30 p.m pada tahun 2012 dan dapat disiapkan pada 12.30 a.m tahun 2013.

Alhamdulillah segala puji bagi Allah....Bersyukur kita kepada Allah kerana Allah bagi kita kesempatan untuk berjumpa tahun 2013. Saya tinggalkan 2012 dgn 1001 kenangan pahit manis..Masa berlalu begitu pantas...setahun, 2 tahun, 3 tahun sudah berlalu 'tamparan' paling hebat diterima sepanjang bernafas di bumi Allah.. Hari ini saya mampu tersenyum atas 'kelukaan' semalam..Moga 2013 menjadi detik terindah dlm hidup saya..Inshaallah... :) 


P/S : Tahun baru atau tidak, bersyukurlah kerana Allah SWT masih beri kita peluang untuk bertaubat dan menambah amal soleh sebagai bekalan ke akhirat kelak. Apalah ertinya sehari atau setahun lagi yang diberikan jika kita masih terus bermaksiat kepada Allah SWT kerana Allah menciptakan manusia untuk beribadat kepadaNya bukan utk melakukan MAKSIAT!!!!!!!!!! Bila ditanya azam tahun baru...bagi saya tahun baru saya sudah lepas,bukan malam ini,malam ni tahun baru kafir..Tahun baru saya adalah tahun baru islam,sudah lama lepas dan azam dan doa saya sudah buat..bukan malam ini penuh dengan lalai dan maksiat di serata dunia. Wallahhualam..

2 comments:

Ryyn_kiss12 said...

wah! cekgu...lma betol blog ni tak berhapdet...apa mimpi ni?!! hehe apapun, selamat thn baru masihi cekgu! semoga thn 2013 memberikan sinar baharu dan harapan buat kita semua...aaminn...:-)

MARIANA OTHMAN said...

cik noren........xsmpt nak update blog le..hehe..sibuk ler sgt...Inshaallah..semoga 2013 membuka lembaran br utk kita..dan impian kita berdua tercapai...noren, terima kasih yer..aku bangga mempunyai sahabt sebaik ko.. :)

Post a Comment