Saturday, May 14, 2011

Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara


Esok Hari Guru. Sempena hari penuh bermakna kepada para guru ini, ingin saya menyingkap kembali betapa besar jasa dan kasih sayang guru sewaktu saya di peringkat tadika/prasekolah, di peringkat sekolah rendah (terlampau banyak sekolah,) di hujung tahun 1980-an dahulu dan tak lupa sewaktu aku diperingkat remaja di Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Panglima Besar.Menitis air mata apabila terkenang kembali zaman persekolahan.Sesungguhnya zaman persekolahan adalah kenangan yang paling berharga dalam hidup saya kerana saya telah dididik sehingga berjaya berkat dari usaha semua guru-guru yang pernah mengajar saya, sehingga saya berjaya menggenggam segulung ijazah. TERIMA KASIH CIKGU.

Profesion perguruan bukan mainan. Bukan semua orang mampu atau layak untuk melaksanakan dengan penuh berwibawa kerana bidang yang diceburi ini menjanjikan seribu satu macam cabaran dan ada kalanya itu sukar untuk diduga. Kata orang kalau takut dilambung ombak, jangan sekali-kali membuat rumah ditepi pantai.
Warga pendidik paling dihormati dalam masyarakat. Tanpa mereka mana mungkin kita semua dapat membaca dan menulis. Kalau tidak diajar mengira, mana mungkin kita boleh menghitung. Jadi orang bodohlah kita. Bagi saya, sekecil apa pun peranan guru, pasti mempunyai peranan besar terhadap kehidupan kita sekarang ini. Tetapi sayang masih banyak guru di negara kita yang terpinggir, tidak dipedulikan, tidak terjamah oleh kita yang tinggal di kota.

Guru boleh diibaratkan sebagai pahlawan tanpa tanda jasa. Mereka tidak pernah meminta jasa dibalas. Mereka tidak harap budi dikenang kerana matlamat mereka adalah mengajar dengan tulus daripada hati yang paling dalam hanya untuk mendidik anak bangsa.

Tujuannya melahirkan generasi bijak pandai yang dapat menjadi pemimpin masa depan. Hanya itu, tidak ada tujuan lain dan imbalan yang diharapkan. Datanglah hari guru saban tahun, saya percaya guru tidak mengharapkan anak murid membawakan hadiah. Tetapi kalau anak murid datang mengucapkan, “ Cikgu…Selamat Hari Guru,” itu sudah cukup membahagiakan guru.

Sempena hari guru esok, kalau ditanya, apakah hadiah yang paling bermakna untuk saya, jawapannya mudah sahaja. Kejayaan anak didik saya adalah kepuasan dan hadiah yang sangat berharga untuk dinilai biarpun dengan intan permata. Bagi saya hadiah paling istimewa untuk semua guru kita adalah doa. Doakan mereka beroleh keberkatan dan diampunkan dosa. Jika guru masih hidup doakan panjang umur, dimurahkan rezeki, dipelihara kesihatan dan dirahmati Allah SWT. Doakan mereka dalam setiap solat kita.

“Hakikikatnya, para guru bukanlah insan yang mengharapkan balasan. Cuma apa yang diperlukan dari pelajar mereka ialah perasaan kasih sayang serta rasa hormat yang tidak berbelah bahagi. Insyaallah, selagi hayat dikandung badan, saya akan cuba laksanakan tanggungjawab yang diamanahkan sebaik mungkin untuk kebaikan di masa akan datang.

P/S: Memetik kata-kata Saidina Ali: “Barangsiapa yang mengajarkan aku walaupun satu ayat maka dialah guruku…”. Selamat Hari Guru buat semua guru yang pernah mengajar saya tanpa jemu.Tanpa guru siapalah saya...

3 comments:

Anonymous said...

Cikgu Ana, I adore you so much!! ♥

MARIANA OTHMAN said...

Wth utmost humbleness, there's nothing much to adore really. I sleep, eat, get cranky, shout, cry, get lazy, get inspired, loose hope, get back up again.. Sama je mcm orng lain :) But thanks anyway... Hehe

MF said...

tbe2 rindu plak rase kat ckgu mariana n ckgu2 yg ln.. kami budak2 yang banyak wt silap.. maafkan kami cikgu :(

Post a Comment